Larry Sultan (The Valley, 1999-2002)

El fotógrafo Larry Sultan (1946-2009) agrupa en la serie The Valley un conjunto de fotografías realizadas en torno al Valle de San Fernando, en Los Ángeles. Además de ser un típico suburbio angelino, el Valle es conocido por dar cobijo a la industria californiana del porno. Pero las productoras pornográficas no se limitan a instalar sus sedes y oficinas en San Fernando, sino que también usa y alquila las casas del suburbio como plató para sus películas y rodajes.

West Valley Studio #3, 1998

Compuesto de cincuenta y tres fotografías a color de gran formato tomadas desde 1999, The Valley compendia muchos de los temas presentes en los anteriores proyectos de Larry Sultan, como Pictures from home, que ya era una investigación fotográfica sobre el significado de la casa, el hogar y la familia. Junto a ello The Valley analiza porqué el ideal de domesticidad de las clases medias se presta a ser tomado como set de rodaje para películas pornográficas. La serie también incide sobre uno de los motivos de investigación más populares para los artistas contemporáneos: la noción de ‘verdad fotográfica’. Resource Library Magazine.

Tasha’s third film, 1998

Although they are nominally about adult films, Sultan’s pictures are also interrogations of the photographic medium itself. He shows how photography can create the illusion of fantasy, and then he uses his pictures to dismantle those same fictions. Lush backyards are exposed as mere painted backdrops; even the beautiful, sexually uninhibited porn stars seem less exotic and more familiar when seen between takes, waiting for makeup or instructions from the director-especially when Sultan catches the actors in moments of contemplation, boredom, and fatigue.

By showing us the places where illusion falls apart, Sultan also calls our attention to the act of looking. A reflection on a sliding glass door, a sofa standing between us and the actors, or a strategically placed vase are all reminders of our status as onlookers, or interlopers. In some cases these obstacles almost completely obscure the scene. Unlike pornography, which is designed to be immediate and uncomplicated, Sultan’s images are complex. Sometimes humorous, sometimes erotic, they reward close examination.Corey Keller, Assistant Curator of Photography, San Francisco MoMA.

Boxers, Mission Hills, 1999

Sultan’s pictures present a documentary portrait of the industry, in which he steps back from the “action” to include the lights, cables and crews that frame it. Many pictures chronicle the bored hours spent by cast and crew members, just off set, waiting for their cue.  Some capture porn stars in their curlers, or simply in sweats without make-up. Clark Buckner en Stretcher.

Topanga Skyline Drive #1, 1999

Woman in garden, Mission Hills, 1999

Cabana, 2000

Backyard, Reseda, 2001

Den, Santa Clarita, 2002

Pool, Calabasas, 2002

Backyard, Woodland Hills, 2002

The Valley series

The Valley series

The Valley series

Etiquetas: , ,

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s


A %d blogueros les gusta esto: